< Terug naar overzicht

Terugblik 'Vorstelijke ontvangst bij Desso'

Terugblik 'Vorstelijke ontvangst bij Desso'
Datum donderdag 21 feb 2013
Locatie Desso Waalwijk
Het aantal plaatsen was beperkt, maar door een paar laatste afmeldingen (de winterkou eiste nogal wat zieken) konden zelfs de laatst aangemelde KOS-leden nog een felbegeerde zitplaats bij Desso bemachtigen. Het Waalwijkse Desso - leverancier van hoogwaardige tapijttegels, kamerbreed tapijt en sportsystemen  - heeft met cradle-to-cradle een fundamentele en baanbrekende stap vooruit gezet op milieugebied. Een stap die in binnen- en buitenland niet onopgemerkt is gebleven. De belangstelling voor Desso is groot, maar ondanks hun drukke programma waren we er op donderdag 21 februari jl. meer dan welkom.

Na ontvangst met koffie en thee in de royale kantine werden we naar de Desso-showroom begeleid door Desso-marketeers Rob Kragt en Daphne Rolf. Wat later dan gepland, want blijkbaar had niet iedereen gerekend op de wat vroegere aanvang van de avond dan we bij de KOS gewoon zijn.
Rob Kragt liet met zijn presentatie ‘Cradle to Cradle®, duurzaamheid voor een beter binnenklimaat‘ zien wat de cradle-to-cradle-filosofie betekent voor Desso. Als Marketing manager Benelux en cradle-to-cradle-ambassadeur geeft hij invulling aan het imago van Desso met de focus op design en duurzaamheid. Desso is actief in meer dan 100 landen, levert al bijna 80 jaar kwaliteit voor consumenten en bedrijven, en heeft een uitstekende reputatie opgebouwd als tapijtproducent. Recentelijk was Desso o.a. nog in het nieuws door het werkbezoek van koningin Beatrix.

Desso richt zich voornamelijk op innovatief vloerontwerp en cradle-to-cradle. Door de cradle-to-cradlefilosofie op de gehele bedrijfsvoering toe te passen, is Desso in staat om een positieve voetafdruk achter te laten met alles wat ze doen.
Het cradle-to-cradlemodel is circulair: producten worden na gebruik niet weggegooid maar hergebruikt. Desso zorgt ervoor dat de producten gemaakt worden uit materialen die veilig zijn voor menselijk gebruik en die biologisch of technisch hergebruikt kunnen worden aan het einde van hun nuttige levensduur. Producten worden zo ontworpen dat ze eenvoudig uit elkaar te halen zijn, wat hergebruik van grondstoffen makkelijker maakt. En de productieprocessen zijn energiezuinig, waterbesparend en maatschappelijk verantwoord. Zo draagt Desso bij aan gezondheid en welzijn van gebruikers.

Na een korte pauze presenteerde Rob samen met Daphne de bewustzijnsquiz. Iedereen kon bij elke vraag met het opsteken van een rode of groene kaart laten zien in hoeverre hij/zij in het dagelijkse leven bewust is van duurzaamheid. Gelukkig waren er heel wat groene kaarten te zien!

Hierna kregen we kort de gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en een drankje te nuttigen. Even later werden we in groepjes geleid langs een aantal kenmerkende onderdelen uit het bijzondere productieproces. Desso produceert 24 uur per dag, dus ook nu was het productieproces in volle gang. De medewerkers vertelden ons over de (duurzame) aspecten van hun tapijtfabricage. We moesten uit veiligheidsoverwegingen Desso aansluitend al om 23.00 uur verlaten, maar we gingen geïnspireerd en gemotiveerd om van duurzaamheid (meer) werk te maken naar buiten!
 
Klik hier voor de foto's


Klik hier voor de foto's

Terug naar boven